Cu creşteri masive an de an, de ce este piaţa de ecommerce din România încă subdezvoltată

Cu creşteri masive an de an, de ce este piaţa de ecommerce din România încă subdezvoltată

Statisticile cu privire la internet, comerţ online şi plăţi online sunt mereu surprinzător de favorabile în România, punctând mereu creşteri masive. Cu excepţia vitezelor conexiunilor de internet, unde într-adevăr suntem de obicei în partea de sus a topurilor mondiale, celelalte statistici sunt de fapt impresionante tocmai prin faptul că pornim de la un nivel foarte scăzut. Creşterile de zeci de procente sunt foarte apreciate, însă sunt posibile pentru că valorile sunt încp la mare distanţă de performanţele pieţelor europene dezvoltate.

În anul 2018, se estimează că valoarea pieţei de ecommerce în România a depăşit 3,5 miliarde de euro, iar până în 2020 va ajunge la 5 miliarde de euro, conform GPeC. Valoarea pare una foarte mare (mai ales că nu include partea de servicii, de exemplu rezervările online din turism), dar dacă facem comparaţie cu pieţele de top din Europa vom observa că România este încă mult în urmă. Nu întâmplător, Iulian Stanciu, CEO-ul eMag (liderul pieţei de comerţ electronic din România) spunea recent că nu crede că marele retailer global Amazon ar putea fi interesat de piaţa online românească prea curând, pentru că este o piaţă mult prea mică.

Conform raportului Ecommerce Report: Germany 2019, publicat de ecommercefoundation.org, în 2018 s-a consemnat în Germania o cifră de afaceri ecommerce de 53,6 miliarde euro, valoare în creştere cu 9,6%. Se pare că 87% dintre nemţi folosesc zilnic internetul, iar un procent asemănător îl reprezintă cei care au cumpărat produse sau / şi servicii pe internet în ultimele 12 luni. La o populaţie de 82 de milioane de locuitori, valorile sunt astfel imense. Un alt exemplu este piaţa suedeză: 14,95 miliarde de euro din ecommerce în 2018, la o populaţie de 10 milioane de oameni. Anul trecut, 93% dintre suedezi au utilizat internetul, iar 84% au făcut cumpărături online.

Studiul prezentat recent la GPeC SUMMIT, eveniment axat pe comerţ online şi marketingul digital, arată că în 2019 cu 27% mai mulţi români au achiziţionat produse sau servicii de pe internet cel puţin o dată pe lună, în comparaţie cu situaţia din 2017. Se pare că românii cheltuiesc cele mai mari sume online pentru servicii de turism (1429 lei pe an, în medie) şi pentru produse electronice şi electrocasnice (1129 lei anual).

Un alt studiu - "Sectorul comerţ în România - un bilanţ după trei decenii de transformări" - lansat de Fundaţia Friedrich Ebert şi Syndex România pune accentul pe faptul că mediul ecommerce din România este încă subdezvoltat. Se estimează astfel că în retail cifrele generate de vânzările online sunt încă reduse în ţara noastră, dar potenţialul de creştere pare imens pentru anii următori.

Sectorul de comerţ online din România mai are etape de parcurs pe drumul spre maturizare, dar se poate vorbi de un mediu profesionist, bine reglementat, în care supravieţuiesc tot mai mult doar magazinele online orientate spre client cu servicii de cea mai bună calitate, dincolo de calitatea produselor oferite (pe multe nişe, produse identice sunt oferite de multe magazine online). În ultimii ani, chiar şi marii retaileri offline au intrat în mediul online cu platforme dedicate, exemple fiind inclusiv din comerţul de tip supermarket / hipermarket.

Un vector de dezvoltare ar putea fi faptul ca Romania este una dintre tarile cu cele mai rapide conexiuni la internet. Acest lucru este un avantaj major in ceea ce priveste infrastructura pe care se dezvolta aceste afaceri online. Exista deja in piata companii care ofera solutii complete: poti achizitiona de exemplu un magazin online la cheie : creat si configurat de specialisti. Poti de asemnea sa optezi pentru varianta achizitionarii unui server dedicat ( precum acestea oferite de thc.ro) si sa iti instalezi propria platforma de e-commerce.

Un trend important, care vine în sprijinul comerţului online, este reprezentat de investiţiile în logistica de transport. Companiile româneşti şi străine prezente pe piaţa locală au făcut upgrade la flotele de transport, au lansat hub-uri moderne, reţele de ridicare pachete şi au introduc mai multă tehnologie de top în toate procesele. Astfel de mişcări susţin avansul pieţei de ecommerce şi încurajează investiţiile în domeniu pentru anii viitori.

viewscnt

Din aceeași categorie