FoodPro Preloader

Cu creșteri masive an de an, de ce este piața de ecommerce din România încă subdezvoltată

Statisticile cu privire la internet, comerț online și plăți online sunt mereu surprinzător de favorabile în România, punctând mereu creșteri masive. Cu excepția vitezelor conexiunilor de internet, unde într-adevăr suntem de obicei în partea de sus a topurilor mondiale, celelalte statistici sunt de fapt impresionante tocmai prin faptul că pornim de la un nivel foarte scăzut. Creșterile de zeci de procente sunt foarte apreciate, însă sunt posibile pentru că valorile sunt încp la mare distanță de performanțele piețelor europene dezvoltate.

 

În anul 2018, se estimează că valoarea pieței de ecommerce în România a depășit 3,5 miliarde de euro, iar până în 2020 va ajunge la 5 miliarde de euro, conform GPeC. Valoarea pare una foarte mare (mai ales că nu include partea de servicii, de exemplu rezervările online din turism), dar dacă facem comparație cu piețele de top din Europa vom observa că România este încă mult în urmă. Nu întâmplător, Iulian Stanciu, CEO-ul eMag (liderul pieței de comerț electronic din România) spunea recent că nu crede că marele retailer global Amazon ar putea fi interesat de piața online românească prea curând, pentru că este o piață mult prea mică.

 

Conform raportului Ecommerce Report: Germany 2019, publicat de ecommercefoundation.org, în 2018 s-a consemnat în Germania o cifră de afaceri ecommerce de 53,6 miliarde euro, valoare în creștere cu 9,6%. Se pare că 87% dintre nemți folosesc zilnic internetul, iar un procent asemănător îl reprezintă cei care au cumpărat produse sau / și servicii pe internet în ultimele 12 luni. La o populație de 82 de milioane de locuitori, valorile sunt astfel imense. Un alt exemplu este piața suedeză: 14,95 miliarde de euro din ecommerce în 2018, la o populație de 10 milioane de oameni. Anul trecut, 93% dintre suedezi au utilizat internetul, iar 84% au făcut cumpărături online.

 

Studiul prezentat recent la GPeC SUMMIT, eveniment axat pe comerț online și marketingul digital, arată că în 2019 cu 27% mai mulți români au achiziționat produse sau servicii de pe internet cel puțin o dată pe lună, în comparație cu situația din 2017. Se pare că românii cheltuiesc cele mai mari sume online pentru servicii de turism (1429 lei pe an, în medie) și pentru produse electronice și electrocasnice (1129 lei anual).

 

Un alt studiu - "Sectorul comerţ în România - un bilanţ după trei decenii de transformări" - lansat de Fundaţia Friedrich Ebert şi Syndex România pune accentul pe faptul că mediul ecommerce din România este încă subdezvoltat. Se estimează astfel că în retail cifrele generate de vânzările online sunt încă reduse în țara noastră, dar potențialul de creștere pare imens pentru anii următori.

 

 

Sectorul de comerț online din România mai are etape de parcurs pe drumul spre maturizare, dar se poate vorbi de un mediu profesionist, bine reglementat, în care supraviețuiesc tot mai mult doar magazinele online orientate spre client cu servicii de cea mai bună calitate, dincolo de calitatea produselor oferite (pe multe nișe, produse identice sunt oferite de multe magazine online). În ultimii ani, chiar și marii retaileri offline au intrat în mediul online cu platforme dedicate, exemple fiind inclusiv din comerțul de tip supermarket / hipermarket.

Un vector de dezvoltare ar putea fi faptul ca Romania este una dintre tarile cu cele mai rapide conexiuni la internet. Acest lucru este un avantaj major in ceea ce priveste infrastructura pe care se dezvolta aceste afaceri online. Exista deja in piata companii care ofera solutii complete: poti achizitiona de exemplu un magazin online la cheie : creat si configurat de specialisti. Poti de asemnea sa optezi pentru varianta achizitionarii unui server dedicat ( precum acestea oferite de thc.ro) si sa iti instalezi propria platforma de e-commerce.

 

Un trend important, care vine în sprijinul comerțului online, este reprezentat de investițiile în logistica de transport. Companiile românești și străine prezente pe piața locală au făcut upgrade la flotele de transport, au lansat hub-uri moderne, rețele de ridicare pachete și au introduc mai multă tehnologie de top în toate procesele. Astfel de mișcări susțin avansul pieței de ecommerce și încurajează investițiile în domeniu pentru anii viitori.

 

 

 

Comentarii

ADAUGA COMENTARIU