FoodPro Preloader

Aniversarea centurii de siguranță

Anul acesta se împlinesc nu mai puțin de șase decenii de când un inginer suedez a inventat sistemul de siguranță care a salvat cele mai multe vieți din istoria mașinii. Aceasta este povestea centurii de siguranță în 3 puncte și a creatorului acesteia, Nils Bohlin.

Acest sistem a salvat mai multe vieți timp de șaizeci de ani decât orice alt dispozitiv de siguranță pentru transportul pasagerilor și, chiar dacă încă există oameni care refuză să o folosească, centura de siguranță în trei puncte rămâne baza siguranței pasive a mașinii. Deși, în esență, nu s-a schimbat mult din momentul în care Nils Bohlin a inventat-o ​​în 1959, centura de siguranță a evoluat foarte mult în aceste șase decenii.

Cu toate că încă de la înființare, modelele Volvo au fost considerate robuste și fiabile, centura de siguranță inventată de Nils Bohlin, a arătat cât de sigure sunt mașinile Volvo. Încă de atunci au fost privite de majoritatea opiniei publice ca fiind cele mai sigure mașini din lume. Această centură prevăzută cu o clamă și două șuruburi de fixare a salvat de-a lungul acestor 60 de ani de istorie nu mai puțin de 6 milioane de vieți, mai mult decât orice alt dispozitiv de siguranță care are legătură cu transportul de persoane.

Nils Bohlin: inventatorul centurii de siguranță

Înainte de 1959 existau deja centuri de siguranță, dar eficiența lor era mai mult psihologică decât reală. Cele mai multe dintre ele au fost ventrale (ca cele ale avioanelor, care ne țin doar abdomenul) sau diagonale.

Primele nu ne puteau susține trunchiul pentru a-l împiedica să avanseze iar capul să se lovească de tabloul de bord sau parbriz, astfel încât eficacitatea lor a fost foarte limitată. Cele din urmă, deși, în principiu, au părut mai eficiente, în majoritatea accidentelor au fost cu greu utile, deoarece corpul putea aluneca sub acea bandă încrucișată.

Din fericire, în 1920 s-a născut un suedez pe nume Nils Bohlin care a studiat ingineria și a început să lucreze la un alt brand suedez (Saab) care avea siguranța ca premisă, dar în 1958 a început să lucreze pentru competiție, la Volvo. La doar un an după ce a fost angajat de Volvo, Nils Bohlin le-a prezentat șefilor săi ideea unei centuri de siguranță care să combine cele două modele folosite până atunci, iar în 1959 a fost înregistrat numărul de brevet 3.043.625. Centura de siguranță cu trei puncte de ancorare tocmai se născuse.

Deși testele au fost efectuate cu mai multe modele ale mărcii, inclusiv Volvo PV544, prima mașină care a standardizat centurile de siguranță în 3 puncte a fost Volvo 122, cunoscută popular ca Amazon, iar de atunci, Volvo a fost considerată cea mai sigură marcă auto din lume.

 

Eficacitatea centurii de siguranță inventată de Nils Bohlin a fost clar demonstrată încă din primul moment, iar semnificația sa a fost suficientă pentru ca numele creatorului său să fie înregistrat în Hall of Fame din industria auto.

Evoluția centurii de siguranță

Centura de siguranță în trei puncte nu a suferit modificări radicale, chiar dacă a fost inventată în urmă cu mai bine de jumătate de secol, dar au fost înregistrate progrese care au îmbunătățit mai multe aspecte, în special confortul și simplitatea utilizării. Acestea sunt principalele 4 evoluții de care centura de siguranță a avut parte de-a lungul istoriei:

Bandă reglabilă manual

Primele centuri erau compuse dintr-o bandă foarte rezistentă, fixată de caroseria mașinii cu două ancore aflate la capetelor lor, una dintre ele la înălțimea umărului și a doua pe podeaua vehiculului. O clamă de pe centură se fixa pe un mecanism când șoferul se așeza în vehicul. Astfel, centura de siguranță odată fixată avea 3 puncte de ancorare.

Aceste prime modele au fost foarte eficiente, dar era necesar ca pasagerii sau șoferii să le înfășoare și să le regleze corect pe corp, un lucru făcut manual (la fel cum am ajusta cureaua unui rucsac astăzi). Dacă nu se potriveau bine pe corp, eficiența lor scădea, dar odată strânse, mișcările erau foarte limitate.

Centuri inerțiale: libertate de mișcare

Un deceniu mai târziu are loc prima mare evoluție în ceea ce privește centura de siguranță: sistemul de blocare inerțial. Centura nu trebuie să fie reglată manual, dar banda este strânsă într-un tambur retractabil care permite benzii de care are nevoie pasagerul să iasă pentru a se adapta corpului acestuia și, de asemenea, îi permite să se miște liber. Lucrul interesant este că tamburul pe care este rulată banda are un dispozitiv cu clichet care se blochează atunci când mișcarea care trage banda este bruscă sau dacă mașina se înclină prea mult.

Centură cu pretensionator: și mai strânse

A treia evoluție majoră a centurilor de siguranță va avea loc aproape după două decenii. Suntem la mijlocul anilor optzeci ai secolului trecut, iar noul accesoriu care devine însoțitorul ideal al centurii de siguranță este pretensionatorul pirotehnic. Acest dispozitiv acționează după ce tamburul inerțial a fost blocat și dacă mașina depășește un prag maxim de decelerație. Odată activat, pretensionatorul pirotehnic trage banda înapoi aproximativ 15 cm, susținând corpul pasagerului și mai mult.

Centuri inteligente: siguranță proactivă

A patra evoluție a centurilor a venit în urmă cu doar un deceniu și centurile inteligente sunt cele care se strâng și se desprind automat în anumite situații.

În prezent, nu există nicio scuză pentru a nu folosi centura de siguranță. Este adevărat, pentru a o folosi trebuie mai întâi să vă cumpărați o mașină. Iar acest lucru este simplu. Luați legătura cu echipa Auto Rulate București, pentru a vă alege din gama variată de mașini rulate puse la dispoziție în parcul auto online al acestui dealer, mașina potrivită. Cumpărături cu spor!


 

Comentarii

ADAUGA COMENTARIU