Orice antreprenor aflat la început de drum încearcă să opteze pentru cea mai potrivită formă juridică de organizare a activităţii economice pe care doreşte să o desfăşoare.
Pentru a înregistra forma juridică de organizare potrivită activităţii care urmează a fi derulată trebuie să fii contectat la informaţii de actualitate. Spun de actualitate, pentru că este binecunoscut faptul că lista documentelor necesare poate fi schimbată de la o lună la alta. În situaţia în care vă doriţi să înfiinţaţi PFA va trebui să parcurgeţi câteva etape ce se succed într-o ordine logică, evitând astfel să pierdeţi timp preţios. OUG nr. 44/2008 din 16 aprilie 2008 reglementează şi defineşte PFA: “persoana fizică autorizată să desfăşoare orice formă de activitate economică permisă de lege, folosind în principal forţa sa de muncă” (Art. 2, lit. i)).
Condiţii pentru înfiinţarea PFA
În România, persoana care doreşte să înfiinţeze PFA trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: are cel puţin 18 ani; să aibă rezidenţă în România;
nu a înfăptuit fapte care să fi fost sacţionate de legi financiare, vamale sau de cele care privesc disciplina financiar-fiscala, de natura celor care se înscriu în cazierul fiscal; poate să declare pe propria răspundere că îndeplinesc condiţiile de funcţionare sanitare, sanitar-veterinare, protecţiei mediului şi al protecţiei muncii. De asemenea, o altă condiţie necesară este ca persoana fizică autorizată să aibă sediul profesional declarat printr-o cerere de înregistrare în registrul comerţului şi de autorizare a funcţionării.
De asemenea, “in cazul în care, potrivit unor prevederi legale speciale, pentru anumite activităţi economice este necesară îndeplinirea unor condiţii de pregătire profesională şi/sau de atestare a pregătirii profesionale, persoanele prevăzute la art. 4 trebuie să facă dovadă îndeplinirii acestora” (Art. 8 al OUG nr. 44/2008).
În Anexa OUG nr. 44/2008 sunt precizate documentele care atestă pregătirea sau experienţa profesionala care, după caz, pot fi necesare: diplome, certificate, adeverinţe, atestate.
Etape prealabile înregistrării PFA
Pentru început va trebui să verificaţi şi să rezervaţi disponibilitatea denumirii pentru care optaţi. Concret, pentru verificare şi rezervare veţi completa o cerere cu trei denumiri în ordinea preferinţelor, ţinând cont că denumirea PFA se compune din numele persoanei, complet sau doar nume şi iniţială prenume, şi din PFA sau “persoană fizică autorizată”. De exemplu: Radu Marian (sau Radu M.) PFA (sau “persoană fizică autorizată”). Ulterior faceţi plata taxei de registru (72 de lei în luna martie 2016).
Documente necesare înregistrării
Cu scopul înregistrării PFA la ORC vă vor fi necesare următoarele documente: cerere de înregistrare al cărei formular îl găsiţi online pe site-ul onrc.ro; o declaraţie referitoare la înregistrarea fiscală al cărei formular îl găsiţi, de asemenea, online pe site-ul onrc.ro; declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte clar că nu se desfăşoară activitate la sediul profesional şi/sau la sediile secundare, or în afara acestora, sau că se îndeplinesc condiţiile de funcţionare conform legilor sanitare, sanitar-veterinare, protecţiei muncii şi celei a mediului; fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul (actul de identitate – de ex: CI); fotocopie a actului de deţinere a spaţiului destinat sediului profesional (contract de comodat, contract de inchiriere etc); copii ale unor documente care atestă dreptul de proprietate asupra spaţiului destinat sediului profesional/punctelor de lucru, legalizate la notar (certificatul de moştenitor, contract de concesiune, contract de donaţie în formă autentică, contract de uzufruct, contract de vânzare cumpărare, extras de carte funciară etc.); specimenul de semnătură al persoanei fizice în original; dovezi care să ateste plata taxelor.
Pe lângă documentele enumerate există şi situaţii în care este necesar să se depună la ORC şi alte documente: în situaţia în care spaţiul destinat sediului social este un apartament este necesar să se depună un aviz/accept (formular tip); declaraţii pe propria răspundere privind desfăşurarea activităţilor economice de către PFA (formular tip) şi, dacă există, cu privire la documentele ce fac dovada patrimoniului de afecţiune; fotocopii certificate olograf după documente ce atestă pregătirea/experienţa profesională.
Urmându-se aceste etape, veţi primi înregistrarea şi autorizarea PFA în 3-5 zile.
Sursa articol: ACTE FIRMA