#ElectricRomânia Tour a dovedit că se poate!

#ElectricRomânia Tour a dovedit că se poate!

Timp de o săptămână, 5 maşini electrice de ultimă oră, conduse de 5 cunoscuţi jurnalişti auto, au străbătut mai bine de 1700 de kilometri pe drumurile din România, traversând 15 oraşe şi demonstrând faptul că în ziua de azi poţi să străbaţi uşor ţara în lung şi în lat cu maşina electrică, la costuri minime, încărcând bateria gratis în parcările magazinelor Kaufland, la staţiile special amenajate.

Audi e-tron, BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe şi Volkswagen e-Golf sunt maşinile strunite pe drumurile patriei de cei 5 jurnalişti de elită din presa auto: Dragoş Băltăţeanu, Radu Gurămultă, Bogdan Mirică, Adrian Mitrea şi Cornel Şocariciu.

"Din start am ştiut că ceea ce facem noi este un experiment şi că nimeni nu va face turul ăsta în 2019 cu 5 maşini. Iar diferenţele dintre o masină şi cinci, atunci când vorbim de checkpoint-uri în care trebuie să încarci, este imensă. Soluţia pe care am găsit-o a fost să alegem puncte intermediare de incărcare aflate în general la mijlocul traseului zilnic, pentru a amesteca pauza de prânz cu pauza de incărcare. Am avut supriza de a descoperi "coridoare" de incărcare electrică extrem de funcţionale şi de uşor de utilizat. Partenerii noştri de la Kaufland au profitat de prezenţa magazinelor în oraşele mari pentru a instala staţii de incărcare rapidă (DC la 50 kw) care sunt în general dublate de incă două staţii de putere medie (AC la 22 kw). Una e să vezi punctele pe hartă şi să citeşti comunicate despre extinderea reţelei de puncte de incărcare, alta e să fii acolo şi să le testezi. Şi vă spunem cu mâna pe inimă că acest tur nu ar fi putut exista fără punctele de incărcare Kaufland din Transilvania" povesteşte Mircea Meşter de la Automarket, iniţiatorul proiectului #ElectricRomânia.

Plecaţi în această excursie în jurul ţării ca într-o vacanţă de vară, jurnaliştii au ales să nu ruleze maşinile la consum şi au evitat să facă un test de autonomie maximă, păstrând viteza legală şi conducând în ritmul traficului de pe drumuri. În acest context, turul ţării cu cele 5 maşini electrice s-a făcut în 7 zile şi nu în mai puţine, pentru că jurnaliştii s-au oprit să filmeze şi să fotografieze, să facă articole, cronici şi postări în social media, alocând câteva ore în fiecare zi jobului de ziarist.

Maşinile au schimbat în fiecare zi şoferii, pentru a avea un tablou cât mai complex al ritmului şi al modului de rulare al fiecăruia. Iar acest rezultat este dat atât de ritmul diferit de condus al fiecăruia, cât şi de modurile dinamice diferite utilizate de fiecare jurnalist în parte. Un tablou cât se poate de complex pe care nu l-am mai avut niciodată în media auto romanească, vorbind de maşinile electrice.

Mai mult, au avut zile caniculare (primul segment, Bucureşti-Buzău-Bacău, a fost cât se poate de sufocant, cu temperaturi de peste 35 de grade), dar au trecut şi prin ruperi de nori (între Piatra Neamţ şi Târgu Mureş, trecând prin Cheile Bicazului) sau prin zile relaxate, cu temperaturi plăcute. Au consemnat diferenţe între consumuri în funcţie de temperatura ambientală şi au văzut şi că, atunci când vara prăjeste tot în jur, sistemul de răcire al bateriei contează cel puţin la fel de mult cât contează capacitatea sa. Un jurnal complet al turului #ElectricRomânia gasim aici: http://bit.ly/ElectricRomania

7 concluzii ale proiectului #ElectricRomania:

1. Niciuna dintre maşinile participante la tur nu a coborât sub 260 de kilometri autonomie reală, calculată cu un singur plin.

2. Timpii de incărcare diferă în funcţie de mai mulţi factori, nu doar de puterea anuntată a staţiei şi de capacitatea maşinii de absorbţie a energiei. Un alt factor este "oboseala bateriei", în special dacă maşina nu are sistem de răcire a acumulatorilor.

3. Costurile de rulare într-un astfel de tur sunt infime: pe 1700 de kilometri, toate cele 5 maşini au consumat între 219 kwh (VW e-Golf) şi 404 kwh (Audi e-tron), costurile în condiţii normale (adică dacă nu alimentezi gratis în parcările mentionate mai sus) fiind astfel între 110 şi 202 lei.

4. Dacă de mâine toate staţiile la care au incărcat ar fi contracost şi un kwh ar fi taxat cu, să zicem, 2 lei (costul unui kwh în condiţii normale e undeva pe la 0.5 lei), costurile de incărcare pe un întreg tur de acest tip ar fi de 438 de lei (e-Golf), 458 de lei (BMW i3), 470 de lei (Renault Zoe), 512 lei (Nissan Leaf) şi 808 lei (Audi e-tron).

5. Cel mai bun consum de energie este cel al lui Volkswagen e-Golf: medie de 12.4 kwh pe întreg traseul de peste 1700 de kilometri.

6. Cel mai rapid se incarcă BMW i3, maşina care a stat cel mai puţin la staţii în acest tur.

7. Cea mai mare autonomie este cea a lui Audi e-tron (poţi face fără probleme 351 de kilometri cu un plin de baterie).

Aşadar, echipa Automarket a dovedit, experimentând pe pielea ei, prin proiectul #ElectricRomania, că nu există nicio problemă fizică sau de infrastructură care să împiedice o masină electrică să ruleze astăzi în România pe distanţe lungi.

viewscnt

Din aceeași categorie